Головна » Статті » Мої статті |
Відкритий урок з українознавства у 5 класі на тему : «Рід. Родина. Рідня.»
Мета уроку : підсумувати набуті знання з теми, виховувати повагу до роду, родини; працювати над засвоєнням термінів і понять; оспівувати й опоетизовувати предків.
Тип уроку : комбінований
Обладнання : родовідні дерева, прислів’я, сімейні фотографії, відео кліп до пісні «Садок вишневий коло хати», запис пісні «Ой роде наш красний», різнокольорова квітка – асоціації до слова «родина», листівки – поради, малюнок стародавньої хати, рушники.
Епіграф : Кожне ж дерево з плоду свого пізнається.
Біблія. Матф., 7.18.
Зміст і структура уроку
I. Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Погляньте у вічі, подаруйте розумний, доброзичливий погляд один одному. Усміхніться.
II. Мотивація теми і мети уроку.
Повідомлення теми і мети уроку.
III. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1. Слово учителя. Діти! Сьогодні ми продовжуємо говорити про найдорожчих нам людей – нашу родину. З’ясуємо на чому ґрунтується родина, дізнаємось, як виховували своїх дітей наші предки, вшануємо пам’ять своїх пращурів. (записати число і тему уроку) Родина – це наша Україна, це основа нашої нації, це творець і зберігач українського роду, культури, моралі, це джерело продовження роду. Не випадково, мабуть, і наш герб символізує триєдність – людини, родини, нації.
Родина. Рід. Рідня. Сім’я. Ці слова добре відомі нам із самого дитинства. А чи задумувались ми коли-небудь над ними, чи розуміємо ми, що вони для нас означають? Отже, пригадаємо, що таке рід?
Учень. Рід – це ряд поколінь, які походять від одного предка (прадід, дід, тато, син, онук). Вчитель. Правильно. Наші предки уявляли життя людей на землі як велетенське Дерево Роду. Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Люди завжди берегли пам’ять про своїх прадідів. Ось на дошці прикріплені родовідні дерева деяких учнів. Подивіться уважно на них, а власники цих робіт їх нам прокоментують (розповіді учнів про свій родовід). Діти, що в темі родоводу вас більше вразило, запам’яталося? Чи, може виникли якісь міркування? Учень. Люди іноді з гордістю називають до 7 поколінь якогось бульдога – переможця собачих виставок, а імен своїх же прадідуся чи прабабусі не пам’ятають. Вчитель. Дійсно, так часто буває. А ми є таки «люди, не собаки», як писав Т. Шевченко у вірші «О люди!Люди небораки!».Я вам зачитаю уривок: О люди! Люди небораки! Нащо здалися вам царі? Нащо здалися вам псарі? Ви ж таки люди, не собаки!... Діти, Т. Г. Шевченко, як ви вчили по літературі, прожив дуже тяжке життя. Рано залишився сиротою, змушений був наймитувати. Може тому то дуже часто у своїх творах звертався до теми родоводу. Це для нього було болючим питанням. Давайте заспіваємо пісню на його вірші «Садок вишневий коло хати.» (пісня Т. Шевченка « Садок вишневий коло хати»). 2. Діти, яке поняття ви вкладаєте в слово «родина»? Учень. Родина (сім’я) – це тато, мама, діти, може бути бабуся і дідусь, ті, що проживають разом. Вчитель. А як ми називаємо ще старших родичів? Учень. Ще старших родичів ми називаємо предками, пращурами. Вчитель. Діти! Бережіть своїх живих предків – маму й тата, бабусю і дідуся, прабабусю і прадідуся, доглядайте за могилами своїх пращурів. Дуже влучно написав про родину Вадим Крищенко у пісні «родина від батька до сина». Давайте проспіваємо її (пісня «Родина» Н. Яремчука). Вчитель. Що таке родина ми з’ясували. А кого ми називаємо ріднею? Учень. Рідня – це споріднена між собою група людей – родичі далекі і близькі. 3. Робота з родовідним словником. Вчитель. Дівчатка отримали завдання попрацювати з родовідним словником. Які слова виписали і що вони означають? Учениця. Є такі слова деяких ступенів родичівства: Дядько – батьків (мамин) брат; Тітка – татова (мамина) сестра; Дядина – батькова жінка (дружина); Шурин – брат жінки; Зовиця – чоловікова сестра; Свояк – чоловік сестри жінки; Теща – мати жінки; Тесть – батько жінки; Зять – чоловік дочки; Свекор – батько чоловіка; Свекруха – мати чоловіка; Невістка – синова жінка. Вчитель. Молодці, дівчатка. Діти, ви, мабуть, деякі слова почули вперше. Це тому, що вони у нашому селі не вживаються. 4. Інсценівка вірша А. Костецького «Домашній твір». Вчитель. Діти, скажіть, будь ласка, чи правильно виховала сина Вітька мама? Чому? Що ми можемо сказати про Вітька? Чому автор сказав, що Вітька радіє марно? 5. Складання асоціативного грона до слова родина. Вчитель. Діти, давайте з’ясуємо разом, які слова повинні об’єднувати членів родини, щоб ми впевнено сказали, що вона гарна і міцна? Любов Повага Взаємопорозуміння Дружба родина турбота взаємодопомога підтримка терпіння добро спокій лад злагода 6. Фізхвилинка Вчитель. Діти, я бачу ви вже втомилися, давайте трохи відпочинемо. Подивіться у вікно, як вітер гойдає дерева і виконаємо фізхвилинку, яку ми з вами вивчили: Вітер віє нам в лице. Захиталось деревце. Вітер вище, та все вище, А ми нижче, та все нижче.
Слово вчителя. Міцна держава та, в якій міцна родина. Тому держава дбає про захист людини і родини. Члени однієї родини, сім’ї підтримують і оберігають один одного. Саме в сім’ї дитина вчиться, як себе поводити, як виконувати свої обов’язки, здобуває перші уроки життя, справедливості, визначає життєву мету, формує свої переконання, пізнає традиції та звичаї свого народу. Завдання батьків – не просто виростити і виховати дитину, але й допомогти їй стати особистістю, розкрити свою індивідуальність.
7. Виступ гостя уроку (старожил Гуцуляк Дмитро Миколайович 1925 р.н.) . Питання учнів:
8. Слово вчителя. Сім’я складається із батьків і дітей. Це дуже близькі люди, які люблять одне одного, піклуються, допомагають один одному. Всім відомо, що діти схожі на своїх батьків. Вони схожі і зовні, і своїми рисами характеру, своєю поведінкою. Тому за епіграф уроку я взяла вислів з Біблії від Матфія «Кожне ж дерево з плоду свого пізнається». Якщо дитина чемна, вихована, то так можна сказати і про батьків, вони її правильно виховали. З давніх-давен люди шанували своїх батьків, з великою відповідальністю ставились до виховання дітей. Тому в народній творчості дуже багато прислів’їв, приказок і порівнянь (звернути увагу на дошку). Скарбниця народної мудрості. Яка сім’я – такий і я. Яблуко від яблуні далеко не падає. У сокола і діти – соколята. Яке дерево – такі й квіти, які батьки – такі і діти. Яка хата – такий і тин, який батько – такий і син… IV. Підсумок уроку. Слово учителя. Рід людський складається з поколінь. Це велика мудрість нашого буття. Повага, шанування старшх поколінь – це закон життя. Тож будьте добрими дітьми своїх батьків. «Бо три нещастя є в людини: смерть, старість і погані діти»,- говорить українська народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть – невблаганна. Перед цими нещастями не можна зачинити двері свого дому. А від поганих дітей можна вберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від вас – самих дітей. Що означає бути доброю дочкою чи сином? Це означає приносити в сім’ю тільки мир і спокій, радість і щастя. Не допустити, щоб життя ваших батьків було отруєне вашою ганебною поведінкою. Пам’ятайте, як ви, діти, шануєте своїх батьків, так і ваші діти шануватимуть вас, коли ви станете батьками. Українці здавна знають: «Винесеш батьків до порога – діти винесуть за поріг». Тому я підготувала вам такі пам’ятки – поради. Прошу роздайте всім і зачитаємо їх. Я вірю, що скориставшись цими порадами ви будете гідними доньками і синами своїх батьків. Тож бажаю, щоб всі ваші родини Бог благословив на щасливе і довге життя. І на закінчення уроку послухайте Молитву за сім’ю. Учениця. Я молю тебе, Боже, за родину свою. Хай ніщо не тривожить нашу щиру сім’ю. Хай здорові всі будуть кожен день, кожен час. Хай не заздрять нам люди, й не клянуть кожен раз. Щиро дякою, Боже, за тепло у серцях. Що образи спроможні забувати за так. Що ти дав розуміння і любов у сім’ї. Дав нам віру й натхнення, і слова рятівні. Що підтримуєш завжди, коли складно в душі Один одного. Справді, то є дар у житті. Я молю тебе, Боже, за наш скромний дім. За сім’ю найдорожчу у прихистку цім. Дім – то сховище наше, ми – найкраща сім’я. Об’єднай нас ще більше, й дай нам гарне життя! V. Домашнє завдання. 1. Твір-мініатюра «Моя родина – найкраща». 2. Принести фотографії з сімейного альбому. | |
Переглядів: 4886 | |
Всього коментарів: 0 | |