Четвер, 02.05.2024, 01:19
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

Урок з етики у 5 класі на тему:"Моральні норми і правила співжиття у людському суспільстві."

Урок з етики у 5 класі

Моральні норми і правила співжиття у людському суспільстві

Мета: повторити вивчене по темі,

підвести підсумок, зробити висновки.

Хід уроку

І Початок уроку.

ІІ Основна частина.

- Ми з вами, діти, живемо в оточенні інших людей, і нам не байдуже те, як вони відносяться до нас. Буває так, що ми самі винні в тому, що виникають конфліктні ситуації. Як запобігти таким ситуаціям? Як зробити так, щоб люди тебе поважали? Ми з вами вивчали, що треба робити, коли вже виникла конфліктна ситуація?

- До питань співіснування в суспільстві зверталися ще в Стародавній Греції. Філософи Платон і Аристотель писали труди на цю тему.( Показати репродукцію або слайд Рафаель фрагмент фрески „Афінська школа", де Аристотель лівою рукою держить „Етику". Сказати дітям, що для Рафаеля образ Аристотеля був образом досконалої людини ) Давньогрецькі філософи прийшли до висновку, що в основі взаєморозуміння лежить повага однієї людини до іншої, проявом же поваги є етикет. Нагадайте, будь ласка, що таке етикет?

- Пам'ятаєте, я вам розповідала, що у часи Людовіка ХІУ етикетками називали картки, на яких писали основні правила поведінки та роздавали придворним. Звідти і пішло слово „ етикет". Зараз в нас немає таких карток. Ми вивчаємо етикет на уроках. Але все передбачити не можна. І тоді на допомогу вам прийде „Золоте правило" моралі. Нагадайте мені, будь ласка, як воно звучить?

 (Діти відповідають)

- Я згодна з вами, що вчиняючи за цим правилом, як за клубочком з золотими нитками, ви будете гідними громадянами суспільства. Адже є відомими слова А. Маркуші: „Людина повинна жити для людини. Саме до цього зводиться, зрештою, зміст усіх законів суспільства. На сьогоднішній урок у вас було домашня робота. Давайте перевіримо тест. 1. чи згідні ви з твердженням, що кожна церемонія передбачає для всіх учасників виконання норм етикету?

-  А що таке церемонія, що вона передбачає?

- Зараз я скористаюся символічним телевізором, натисну кнопку і ми з вами зустрінемося з героями казки Льюіса Керолла „Аліса в Задзеркаллі"( Сценка готується раніше по підручнику, учні розігрують її під музичний супровід (Боккерині « Менует»))

Не прошло и минуты, как она оказалась с глазу на глаз с Королевой.

- Ты откуда? - спросила Королева. - И куда направляешься? Смот­
ри прямо, говори вежливо и не тереби пальцы!

Алиса исполнила все ее требования и вежливо объяснила, что шла себе своей дорогой и вот - забрела.

- Не знаю, что ты называешь своей дорогой, - заметила Королева. -
Здесь все дороги - мои. Но скажи, что тебя вообще сюда привело? -
прибавила она уже ласковее. - Пока собираешь мысли - делай реве­
ранс, это затягивает время.

Алисе было немного странно это слышать, но не верить такой вы­сокой особе она не могла.

«Возвращусь домой и попробую делать реверансы, когда буду опаздывать на обед», - подумала она.

- Уже время отвечать, - сказала Королева и глянула на часы. - Ког­
да что-то говоришь, раскрывай рот немножечко шире и не забывай
прибавлять «Ваше Величество».

- Скажіть,   про   які   обов'язкові   правила   етикету   нагадала   дівчинці королева?

-        Які з правил етикету виконуються й зараз, а які вже є застарілими?

-        (Діти відповідають.)

З часом деякі норми змінюються, ми вже не робимо реверанси, але головні правила спілкування зостаються тими ж, що в Аристотеля і Декарта - вихованість, ввічливість, повага до себе та до тих, хто тебе оточує. Згадаймо церемонію посвячення у першокурсники у книзі Дж. К. Роулінг „Гаррі Поттер і філософський камінь", церемонію зустрічі козаків з царицею у повісті М. Гоголя „Ніч перед Різдвом" {вчитель зачитує фрагменти)

-Що ви знаєте про церемонію Козацької ради?

- Що ви знаєте про церемонії зустрічі гостей в Україні?

- От ми з вами й заговорили про традиції, звичаї та обряди в Україні. Що таке традиція, звичай?

Прочитайте вірш Володимира Сосюри „Україна" і скажіть, що для вас

значать слова Батьківщина, поважати Батьківщину

-Які прислів'я ви знаєте про любов до рідної землі?( інтерактивна гра „Мікрофон")

-Хто такий патріот?

- Українці здавна любили свою землю, любили працювати на ній. Український народ дуже працьовитий. А кого не любили в народі?

- Які прислів'я ви можете мені назвати, які славлять труд або висміюють ледарів (інтерактивна гра „ Мікрофон ")

- Ми з вами говоримо, що любити Батьківщину - це любити свою землю, своїх батьків, поважати звичаї, традиції, закони рідної держави, любити рідну мову, поважати символи держави. Які ви знаєте державні символи України?

-герб, прапор, гімн

 -Хто написав гімн України?

-П. Чубинський, М. Вербицький

- Що означає бути громадянином своєї держави?

-Що таке норма права, закон, Конституція?

 -(відповіді дітей.)

- В   Конституції України записано,   що   ніхто   не   має  права посягати на права людини. Усі ви маєте права, які записані в Декларації прав дитини. Уривок з Декларації ви прочитаєте вдома на сторінці 126 підручника. Але як бути в тому випадку, коли права розбігаються( ви прийшли до школи реалізовувати своє право на освіту, а вчителі раптом почнуть реалізовувати свої права на відпочинок? Що ж тоді буде? Ви пізно  ввечері   хочете   слухати  зичну  музику,   а  ваші   сусіди  хотять відпочити?)

- Кожна людина повинна змінюватися, становитися кращою. А. П. Чехов писав: „В человеке все должно бьіть прекрасно: и лицо, и

одежда, и душа, и мысли". Яким красенем би ти не був, люди до тебе будуть відноситися з повагою тоді, коли ти будеш з повагою відноситися до них.

-Що таке манери поведінки, як виховати в себе хороші манери? Робота по групах проаналізувати ситуації (їх 6)

1.  Навстречу ребятам по улице идет очень высокий мужчина. Они остановились, чтобы лучше рассмотреть его, и громко обме­ниваются впечатлениями: «Смотри, как жираф!» - «Интересно, а как он в автобусе ездит? » - « А какого размера у него кровать? ».

2.  Петя и Витя идут по улице, на другой стороне вдруг замеча­ют учительницу и громко приветствуют: «Добрый день, Вера Петровна!».

3.  Идет урок. Учитель рассказывает о своем путешествии в Киев. В классе все внимательно слушают. Вдруг Павел прерывает учи­теля: «А я тоже с родителями ездил в Киев. Я тоже это видел».

4.  Коля любит шутки и считает себя остряком. Например, вче­ра он удачно, как ему кажется, пошутил с одноклассником Ми­шей. Во время перерыва тот поскользнулся и упал, видно, очень ушибся. Коля, конечно, засмеялся и спросил его: «Ну,

5. Мама дала Аленке конфеты, чтобы та угостила своих подруг. Когда Аленка вышла во двор, то увидела, что возле девочек стоит и ее обидчик Дима, который вче­ра ее дразнил. Тогда Аленка ото­звала девочек и угостила их конфе­тами, стараясь, чтобы Дима это обязательно увидел.

6. Наташе купили очень дорогой мобильный телефон. А Света, её одноклассница, была из многодетной семьи, постоянно заботилась о младших братишках и сестрёнке. Наташа подошла к Свете на перемене и сказала: «Смотри, какой мобильный телефон мне купили. Тебе такого никогда не видать», - и гордо отошла от девочки.

- Якими б не були обставини, лише той стає Людиною, хто не принижує інших, не ображає їх та навпаки робить життя інших людей кращим. Про таку людину кажуть, що вона вихована, має хороші манери, «соблюдает правила приличия». Які ви знаєте правила сучасного етикету?

- Не говоріть про людину погано за очі,

-Не читайте чужих листів, не підслуховуйте розмов,

-   -Не можна дверима,

-  Не насміхайтеся з людей,

-  Не перебивайте того, хто говорить.

ІІІ Заключна частина

- 3 того, про що ми говорили з вами на уроці, можна зробити висновок, що те, як будуть люди відноситися до вас залежить від вашого відношення до них. Будете ви поважати людей – люди будуть поважати вас. Я хотіла б, щоб ви завжди пам’ятали „золоте правило етики», щоб ви з повагою відносилися до своїх батьків, друзів. вказувати пальцем на людину,

-  Не стійтеся дуже гучно,

Не хлопайте

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: НадіяВасилівна (25.03.2015)
Переглядів: 1783 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar