Тема : Я – українець. Я – людина (Розробка уроку з українознавства)
Мета: розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, вміння грамотно висловлювати власні думки, наводячи переконливі аргументи, приклади із життя; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентність;
ознайомити учнів з історією України, її символами, розширити і поглибити поняття громадянськості;
виховувати любов до рідної землі, почуття патріотизму, національної свідомості, людяності, розуміння своєї причетності до долі України.
Обладнання: карта України, зображення герба, прапора, ілюстрації із зображенням українців у національному одязі; на столі – хліб на вишитому рушнику, на партах – рослини – символи України.
Епіграфи:
Ти на землі – Людина…
В. Симоненко
Дякую Богові, що дав
мені народитися українцем!
О. Гончар
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань і умінь учнів.
1.Вступне слово вчителя.
Україна! Наша рідна земля, наша Батьківщина. Вона для всіх, хто її поважає і любить, вона – колиска найкращих у світі пісень, вона – вічна надія на волю і кращу долю.
Мені над усе більш нічого не треба:
Домівка матусі, волошки в житах,
Вишневий світанок, полив’яне небо,
І сиза роса на траві при шляхах.
Таке все тут миле, доступне і гідне –
Високі тополі і тихе село…
Таке сокровенне, насущне і рідне,
Воно в мою душу навіки вросло.
Коралі калини і мамині очі,
І доля – з лелечого наче крила…
Я більшого щастя на світі не хочу,
Щоб лиш Україна міцніла й цвіла.
(В. Вихрущ).
У народі існує така легенда. Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, тому землі їм уже не дісталося. От вони й прийшли до Бога, а той у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні,- відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці.» «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для Раю. Там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо будете берегти її, то вона буде ваша, а ні – то ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогодні. А країну свою назвали Україною.
2. Бесіда з учнями за питаннями:
• Яку площу займає Україна? (640 тисяч квадратних кілометрів)
• Скільки національностей проживає на території України? (понад 110 національностей)
• Яка чисельність населення України? (близько 48 млн. чоловік)
• Яке місто є столицею нашої країни? (Київ)
• Які імена є найпоширенішими на Україні? (Іван і Ганна)
• Назвіть рослини, що є найбільш розповсюдженими на території нашої держави (верба, калина, тополя, барвінок).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами заглянемо в історію України, дізнаємося, звідки пішла її назва, пригадаємо символи нашої держави. Адже в українського народу на землі глибоке тисячолітнє коріння. Українці, як й інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що відбився в усіх сферах життя – культурі, мові, побуті. Україна може пишатися своєю древньою величною історією. А коли ж виникла її назва?
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Учні підготували інформацію про походження назви
«Україна».
2. Виступи учнів.
Учень 1. Назва «Україна» зустрічається ще в Києво – руський час. Першу згадку про неї зафіксовано в Іпатіївському літописі 1187 року. Ця згадка пов’язана з Переяславським князівством. Оповідаючи про смерть князя Володимира Глібовича – захисника краю від кочовиків – половців, літописець зазначив: « И плакавщися по нем вси переяславци… О нем же Украина много постона…»
Учень 2. Інше джерело в 1189 році називає Україною частину Галицького князівства, розташовану між Південним Бугом і Дністром (звернення до карти України).Цю назву згадували, описуючи події 1213 року, коли князь Данило Галицький відвоював у поляків ряд населених пунктів. У літописі назва «Україна» вживалася паралельно з термінами «Русь», «Київська Русь», а народ називався «руським», «русинами».
Учень 3. Назва «Україна» існувала аж до часів Петра І. А пізніше таємним розпорядженням царського уряду в 1863 році було заборонено вживати цю назву, наказувалося називати Малоросією, а народ – малоросами. У цей час також вийшов Валуєвський указ про заборону української мови.
3. Слово вчителя. Але Україна пройшла всі випробування, лихоліття, сваволю і вистояла. Бо, як писав французький вчений Й. Г. Коль у 1841 році, «немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло Російської імперії розпадеться й Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою, історичною традицією. Україна роздерта між сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з’явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну Українську державу».І цей час настав. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України ухвалила акт про державну незалежність нашої країни. Відтоді 24 серпня є державним святом України – Днем Незалежності.
4. Бесіда з учнями.
• Діти, а які ви знаєте приказки про рідний край?
Учні.
1. Кожному мила своя сторона.
2. За рідною землею і в небі сумно.
3. Де рідний край, там і під ялиною рай.
4. Тільки в ріднім краї солов’ї співають.
5. За рідний край і життя віддай.
• Молодці, діти! Правду кажуть люди: « Хто не любить свою Батьківщину, той без батька й матері, без усього».
• Діти, які символи країни ви знаєте?
Учень 1. Державним прапором України став її національний прапор – синьо – жовтий. Відомо, що у 1410 році в Грюнвальдській битві полки Галицько – Волинського князівства билися під своїми корогвами - золотий лев на синьому полі. Синя і жовта барви найчастіше траплялися в козацькому одязі часів Визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького. Вибір кольорів був викликаний такими міркуваннями: символами України є чисте небо
(символ миру) та пшеничне поле (символ достатку). Як сказав поет:
Наш стяг – пшениця у степах
Під голубим склепінням неба.
Учень 2. Верховна Рада затвердила малим гербом України тисячолітній її символ – тризуб. Поява тризуба на Україні пов’язана з дохристиянським культом Сонця – Вогню. Він графічно передає єдність жіночого і чоловічого начал, що породжує третю силу – синівське начало. Тризуб здебільшого зображують золотим або жовтим на синьому тлі. Жовто – золотий – це колір небесних світил, сонячного проміння, без якого неможливе життя.
Учень 3. Пісні Михайла Вербицького на слова Павла Чубинського « Ще не вмерла Україна» судилося стати національним гімном України, хоч з’являлися й інші патріотичні пісні, які виконували роль гімну. Це «Заповіт» Шевченка, «Вічний революціонер» Франка та багато інших . Проте саме ця пісня Чубинського і Вербицького змогла об’єднати навколо себе патріотів.
Слово вчителя. Сьогодні завдання кожного з нас, громадян України, -знати, поважати символи своєї Вітчизни і не дати нікому поглумитися над ними. Пишатися тим, що маємо свою державу, свою землю, свою мову, свої традиції і свої символи – герб, прапор, гімн. І тільки той буде називатися справжнім патріотом, хто своїми вчинками, поведінкою, працею, знаннями і вміннями зміцнюватиме її могутність.
Та крім офіційних державних символів Україна, як й інші країни, має ще й народні символи. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йдеться. Так, коли ми говоримо – клен, то знаємо, що це символ Канади. Символ Росії – береза. А які символи України заховалися у відповідях наступних загадок?
Загадки «Народні символи України»
1) За хатиною в садочку
У зеленому віночку
Та в червоних намистинах
Стала, наче молода.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти:
За намисто кожен – смик!
Та й укине на язик.
Зветься ця рослина –
Червона… ( калина)
2) Як дерево називається,
Що влітку в білий пух одягається? (тополя)
3) Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки,
Хату на хаті має,
Жабам лік знає. (лелека)
Учень 1. Калина в Україні – символ рідної землі і вічної пам’яті про тих, хто у мужній борні віддав своє життя за щастя і волю народу. Тому й садять її на могилах загиблих. Калина – це той символ, що пам’ять людську береже, символ безсмертя, невіддільний від життя, це наш духовний світ.
Учень 2. Верба – також символ, який опоетизований в народній творчості і художній літературі. Близько 500 видів верби росте на нашій планеті, а тридцять – на Україні.
Учень 3. Дуже любив Україну її славний син Тарас Григорович Шевченко, який у своїх творах оспівав її красу. 365 разів Кобзар використав слово
«калина», а будучи на засланні в Орській фортеці він посадив гілку верби і викохав її. Для нього вона була уособленням України. Інший відомий український поет Василь Симоненко писав:
А якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Учень 4. Хліб і рушник – одвічні людські символи. Хліб – сіль на вишитому рушнику були високою ознакою гостинності українського народу. Хліб був мірилом життя, культури, жоден обряд не обходився без нього. Святість і пошана до хліба передавалися з покоління в покоління, дітям і внукам.
Вчитель. Ще одним незмінним символом нашої країни є українська пісня. Коли вона звучить, серце не може залишитися байдужим і холодним, бо в ній стільки тремтячої щирості, ніжності, відвертої довіри.
Конкурс«Найкращий знавець українських народних пісень»( завдання: вставити пропущені слова в текст уривків пісень)
1) Несе Галя воду, 2) Цвіте терен, цвіте терен,
… гнеться, … опадає,
А за нею Йванко, Хто в любові не знається,
Як… в’ється. Той… не знає.
3) Ой на горі два…, 4) Ти ж мене, ти ж мене…,
Ой на горі два…, Ти ж мене, ти ж мене…,
Та й … докупки. Ти ж мене, ти ж мене …
З ума – розуму звела.
5) Чом ти не прийшов,
як … зійшов, 6) Ой під…, під…
Я ж тебе …, Стояв старий з молодою,
Чи … не мав, чи … не знав, Як із …
… не пускала.
Вчитель. Більшість з вас, мабуть, знають, що у кожного народу є свій національний одяг. Звичайно, не є виключенням й українці. Одяг населення України з давніх – давен відрізнявся особливою святковістю, насиченістю вишивкою, оздобою.
Конкурс « Одяг українців» ( завдання: користуючись малюнком, якомога точніше описати деталі одягу українця й українки).
Слова для довідки: сорочка, шаровари, бриль, очіпок, спідниця, корсет, хустка, намисто, запаска,чоботи, мережка, плахта, пасок.
Вчитель. Розмову про Україну, її символи, її культуру можна вести без кінця, бо така багата і щедра наша земля, така славна її історія.
Гра «Мікрофон»:
• яким, на вашу думку, повинен бути справжній українець?
• у яких творах української літератури змальовано таких людей?
• кого з письменників чи поетів можна назвати справжнім українцем? У чому це проявляється?
Гра «Впізнай відомих українців» (використовуючи портрети, назвати відомих письменників і поетів України)
Довідник: Тарас Шевченко, Іван Карпенко – Карий, Євген Гребінка, Леся Українка, Ольга Кобилянська, Іван Франко, Михайло Коцюбинський.
Вчитель. Заповніть таблицю «Я - українець. Я –людина»( завдання: вписати ознаки справжнього українця і справжньої людини, зробити висновок)
Я – українець Я - людина
V. Підсумок уроку.
1. Проведення тестового опитування
1. В якій історичній пам’ятці вперше згадується про назву « Україна»?
А) «Повість минулих літ»
Б) «Іпатіївський літопис»
--В) «Галицько – Волинський літопис.
2. Верховна Рада України ухвалила акт про державну незалежність нашої країни…
А) 1 грудня 1991 року
--Б) 24 серпня 1991 року
В) 16 липня 1990 року
3. Якого кольору державний прапор України?
А) жовто – блакитний
Б) жовто – синій
--В) синьо – жовтий
4. Що є державним гербом України?
--А) тризуб
Б) золотий лев
В) червона калина
5. Хто став автором слів державного гімну?
А) Т. Шевченко
Б) І. Франко
--В) П. Чубинський
6. Народними символами України є…
--А) верба, калина, тополя
Б) пісня, барвінок, рушник
В) тризуб, гімн, прапор
7.Скільки видів верби росте на Україні?
А) 500
--Б) 30
В) 100
8. Хто з відомих українців посадив гілку верби і викохав її, перебуваючи на засланні у чужому краї?
--А) Т. Шевченко
Б) Леся Українка
В) В.Симоненко
9. Які з названих елементів одягу є необхідними у вбранні українки?
А) сорочка, шаровари, запаска
--Б) очіпок, спідниця, корсет
В) пасок, чоботи, бриль
10. Знайдіть рядок, в якому кожного із названих відомих людей можна вважати справжнім українцем?
--А) Тарас Шевченко, Іван Карпенко – Карий, Б. Хмельницький
Б) Леся Українка, Й. Г. Коль, Данило Галицький
В) М. Вербицький, Петро І, В. Симоненко
2. Слово вчителя. Мабуть, для кожного з нас найбільше щастя сьогодні, що ми живемо у вільній державі Україні, маємо власну державну мову, свої символи, розвиваємо традиції. Українці зараховані ЮНЕСКО до чотирьох найпрацьовитіших народів світу, українська мова – до трьох наймелодійніших мов світу, народне українське мистецтво( особливо вишивка, кераміка, писанкарство, декоративний розпис) – до творів загальнолюдського, планетарного значення. Сотні імен, безліч відкриттів видатних українців увійшли до золотого фонду світової культури. Та, незважаючи на все це, ми ніколи не повинні забувати, що, насамперед, кожен з нас - людина, а вже потім - українець. Мені хочеться, щоб ви стали Людьми з великої букви й Українцями, які змогли б прославити свою націю.
Молись, дитино, за Україну,
Що нам безсмертне життя дає.
А по молитві ставай до чину,
Ставай до праці, дитя моє.
Молитва небо здіймає вгору,
Заводить сонце в душі алмаз,
А праця творить землі опору
Та від скорботи рятує нас.
Молись, дитино, щоб не вернуло
Московське рабство, як темна лжа,
А по молитві пильнуй, щоб дуло
Твоєї зброї не жерла ржа.
Молитва щира – то з Богом згода,
То криця духу, а не руки,
А чиста зброя – твоя свобода,
Твоя будучність на всі віки.
VІ. Домашнє завдання.
Записати пісні, вірші, прислів’я,приказки про Україну.
|